Restaurangchefer listar vilka förändringar i verksamheten som har störst möjlighet att minska klimat- och miljöpåverkan i den egna verksamheten. Foto: Shutterstock

Närproducerade råvaror – bästa receptet för att minska klimat- och miljöpåverkan enligt restaurangchefer i ny undersökning

Restaurangchefer listar vilka förändringar i verksamheten som har störst möjlighet att minska klimat- och miljöpåverkan i den egna verksamheten. Listan toppas av fyra åtgärder - välj närproducerad mat, handla mindre mängd kött, köp mer grönt och ta bort engångsartiklar och förpackningar.

Åtgärdsförslagen för att minska matens påverkan på miljön och klimatet är en del av en större undersökning som nyligen genomförts av IMA marknadsutveckling på uppdrag av SLU Holding.

Anna Hessle, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) håller med om åtgärderna som toppar restaurangchefernas lista är viktiga åtgärder för att minska matens klimat- och miljöpåverkan.

– En stor andel av det importerade köttet finner man på restauranger, så det är bra att restaurangcheferna vill välja mer svenskt. Livsmedelsverket håller just nu på och utreder införande av krav på ursprungsmärkning av kött på restaurang, vilket kommer att ge ytterligare incitament i den riktningen.

Anna Hessle föreslår också att restaurangcheferna tänker på att portionera lagom proportioner av animalier och vegetabilier på tallriken och gärna att portionsstorlekarna stäms av med den aktuella gästen innan maten läggs upp, så att det inte resulterar i matsvinn.

- Idag tycker jag att det ofta är alldeles för stora kött- eller fiskbitar på tallriken på krogen, det fick gärna vara lite fler potatisar.

När det gäller frågan om engångsartiklarna är de överrepresenterade hos t ex snabbmatskedjor och vi konsumenter borde efterfråga mer miljöanpassade alternativ där.

- Att minska matsvinnet generellt och planera bättre som kommer längre ner på listan är också två viktiga åtgärder, säger forskaren Anna Hessle avslutningsvis.

Draghjälp från konsumenterna viktig för förändring
I undersökningen efterlyser restaurangcheferna också en förändrad attityd från gästerna. Men när det gäller hur det egna matvalet påverkar klimatet och den övriga miljön bedömer mer än hälften av svenska konsumenter att de saknar god kunskap.

- I undersökningarna kan vi se likheter mellan restaurangchefernas och konsumenternas svar när det gäller begränsningar i kunskap om hur man ska välja mat för miljön och klimatet. En del konsumenter tycker också att det är svårt att laga god och klimatsmart mat. Personligen skulle jag rekommendera fler att efterfråga klimatsmarta alternativ som restauranggäst det brukar alltid bli lite spännande diskussioner med personalen och lite nya smakupplevelser samtidigt som det sporrar restaurangerna att arbeta vidare med detta område, säger Mats Wiktorsson, innovationsrådgivare på SLU Holding i Skara.

Kontakt

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., SLU Holding, , 072-2096603
Anna Hessle, SLU, 0511-671 43
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., Högskolan i Skövde, 0500-448351.
--------------------------------

Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes under 2019 av IMA Marknadsutveckling på uppdrag av SLU Holding. 100 slumpmässigt valda restaurangchefer har telefonintervjuats.

Undersökningen visar också att upp till var tredje restaurangchef själv bedömer att den egna kunskapen om matens påverkan på miljön och klimaten är begränsad.
Länk till figur om undersökningen.

Förutom undersökningen om hur restaurangchefer ser på matens klimat- och miljöpåverkan så samverkar SLU och Högskolan i Skövdes (HS) Interaction Lab som tillsammans med SLU Holding bygger en prototyp för ett dataspel för gymnasieelever som handlar om framtidens matval.

Läs mer här om spelprototypen som SLU Holding bygger om framtidens mat tillsammans med forskare vid SLU och HS Interaction Lab. https://www.sluholding.se/ideer-och-bolag-fran-slu/557-prototyp-2030

 

 

 © SLU Holding AB •     Ulls väg 29c, 756 51 Uppsala •  Phone: 018 - 67 25 35