arannan konsument är redo att förändra sina matval. Foto: Shutterstock

Ny undersökning visar att varannan konsument är redo att förändra sina matval

Syftet med undersökningen som genomfördes våren 2019 var att få olika konsumentgruppers syn på hur deras eget matval påverkar miljön med fokus på klimatet och också att bedöma konsumenternas kunskap om hur olika matval påverkar miljön.

När konsumenterna spontant uppger vad som är viktigast vid matvalet till hushållet blir svaret att maten ska vara av bra kvalitet, vara svensk och billig. Undersökningen visar också att 95 procent kan tänka sig att i någon mån förändra sina matval för att minska miljö- och klimatpåverkan. När det handlar om att göra förändringar uppger varannan konsument att de i högre grad kan tänka sig att förändra sina val för att minska miljö- och klimatpåverkan.

- Undersökningen visar att det finns en betydande potential att förändra våra matval för att minska miljö- och klimatpåverkan. Men undersökningen visar också att vi saknar kunskap. Därför har vi utvecklat Prototyp 2030 - ett digitalt spel som kan öka kunskapen och förståelsen för hur man väljer mat på ett klimatsmart sätt. Nästa steg är att utveckla det till ett skarpt KliMat-spel, säger Mats Wiktorsson, innovationsrådgivare på SLU Holding.

 

Kontaktinformation:
Mats Wiktorsson, SLU Holding
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0722-096603,

Anna Hessle, SLU
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0511-671 43

Björn Berg Marklund, Högskolan i Skövde
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0500-448351.

För mer information om Prototyp 2030:
Pressrelease - SLU och HS utvecklar spelprototyp om maten, klimatet och miljön
Prototyp 2030 – en spelprototyp om vår tids största utmaningar
Serious games – ny satsning på att göra forskningsresultat tillgängliga via spel


Fakta om undersökningen

Undersökningen har utförts av IMA marknadsutveckling på uppdrag av SLU Holding och genomförts via telefonintervjuer med 402 slumpmässigt valda vuxna från 22 år i Sverige.
Av 769 svarande genomfördes 402 intervjuer (52 procent). Fältarbetet genomfördes våren 2019.
Sammanfattning av undersökningen (pdf).

 

 

 © SLU Holding AB •     Ulls väg 29c, 756 51 Uppsala •  Phone: 018 - 67 25 35